WwowW

WwowW

WwowW

WwowW

نقش فناوری اطّلاعات در توسعه مدیریت شهری

امروزه، شهرنشینی و توسعه شهری یکی از پدیده­ های ویژه است. رشد سریع شهرها و پیشی گرفتن آن از توانائی­ ها و منابع مدیران شهری، ارائه خدمات شهری مناسب را برای مدیران شهری به یک چالش عظیم تبدیل نموده است. تراکم جمعیّت، دشواری رفت و آمد در محیط­ های شهری، آلودگی­های هوا و ناامنی­ های اجتماعی، برخی از مشکلاتی است که ذهن کارشناسان و صاحب­نظران در حوزه های مختلف را به خود مشغول نموده است. در این خصوص، به منظور کاهش و برطرف نمودن مشکلات یاد شده، توسعه فناوری اطّلاعات و ارتباطات مدّ نظر قرار گرفته است. در حوزه مدیریّت شهرهای بزرگ جهان، توسعه فناوری­های اطّلاعات و ارتباطات باعث ایجاد تحوّلات اساسی در هوشمندسازی نظام­ های اداره و کنترل امور شهری شده است. شهرداری یکی از مهمّ­ترین نهادهای مدیریّت شهری در ساختارهای اجتماعی و سیاسی محسوب می­شود که تحت تأثیر انقلاب اطّلاعات و ارتباطات قرار گرفته است. در ادامه، بر اساس برخی از مطالعات انجام شده در کشور بیان می­شود که فناوری اطّلاعات و ارتباطات در قالب شهر، شهرداری و شهروند الکترونیکی چگونه می­تواند عاملی موثّر برای بهبود و توسعه مدیریّت شهری باشد.

1- پیشرفت روزافزون فناوری اطّلاعات

در دو دهه اخیر، واژه فناوری اطّلاعات یا فناوری اطّلاعات و ارتباطات به عنوان یک پدیده نوظهور و قدرتمند، جایگاه جهانی خود را پیدا کرده است و به نظر می­رسد به زودی کاربردهای مختلف آن، تمام امور روزمره جوامع را _ به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم _ تحت تأثیر خود قرار دهد. سرعت تأثیرگذاری و گسترش این پدیده بسیار زیاد است به طوری از هم ­اکنون انتظار می­رود در ساختارهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و همچنین در بنیان­ های سنّتی اداره جوامع، تحوّلات اساسی رخ دهد و سیستم جدیدی از مدیریّت معرفی گردد. فناوری اطّلاعات و ارتباطات و کاربردهای آن در جهان به اندازه­ ای تأثیرگذار بوده است که سران کشورهای جهان با برگزاری دو اجلاس مهم (در سال­های 2003 و 2005 میلادی در ژنو و تونس)پایه­ های اصول جامعه اطّلاعاتی را شکل دادند و با تهیّه برنامه­ های اصولی و علمی برای جامعه اطّلاعاتی جهانی، خود را برای تغییرات بیشتر آماده کردند.

بیشتر کشورهای توسعه یافته ( که دارای سیستم­ های پذیرنده در مواجهه با فناوری نوین هستند) منافع و خطرهای احتمالی فناوری اطّلاعات و ارتباطات و کاربردهای آن را پذیرفته ­اند و از آن استفاده می­کنند. بعضی از کشورهای در حال توسعه و یا فقیر نیز که در خصوص مزایا و فرصت­های این فناوری اطّلاعات کافی ندارند و یا از امکانات اقتصادی لازم برای به­ کارگیری این پدیده بی ­بهره هستند، در این زمینه دچار عقب­ ماندگی شده­ اند. کشورهائی نیز وجود دارند که از نظر مالی مشکل خاصّی ندارند، اما با رویکردی ایدوئولوژیک به این پدیده نوظهور نگاه می­کنند و باعث تأخیر و یا مانع استفاده مردم کشور خود می­شوند. متأسفانه این رویکرد موجب می­شود خسارات جبران­ ناپذیری به جامعه تحمیل گردد. از آنجا که تمام ابعاد این پدیده ( و به خصوص بعضی از کاربردهای آن مانند شهر الکترونیکی) حتی در بعضی از کشورهای توسعه یافته نیز شناخته شده نیست. بنابراین، فرهنگ ­سازی و آسیب شناسی در زمینه معرفی فناوری اطّلاعات و ارتباطات و کاربردهای آن اقدام موثّری محسوب می­شود. 

2-شهر الکترونیکی، چشم ­انداز و راهبردها

شهر الکترونیکی، استفاده از فناوری­ های اطّلاعاتی و ارتباطی به منظور ارائه خدمات شهری، به صورت به هنگام و مستقیم به شهروندان در 24 ساعته شبانه ­روز است. شهر الکترونیکی تسهیلات لازم را به منظور دسترسی مناسب به اطّلاعات و خدمات شهری و فرصت­های گسترده ­تر برای مشارکت در فرآیندها را به مردم ارائه می­نماید. شهر الکترونیکی، خدمات شهری را به صورت الکترونیکی در اختیار کاربران قرار می­دهد و یا اطّلاعاتی را با استفاده­ کنندگان این خدمات مبادله می­کند.


2.1 چشم اندازها

·        ارائه خدمات مطلوب به شهروندان و گردشگران در هر زمان و هر مکان.

·        ایجاد یک شهر نمونه برای زندگی، کار و اوقات فراغت.

·        ایجاد محیط اقتصادی پویا با قابلیّت رقابت.

·        کاهش سفر­های درون­ شهری با توسعه کاربردهای فناوری اطّلاعات.

·        شفاف­ سازی فرآیند­های کاری.

.        ارائه کلیه خدمات مورد نیاز شهروندان به صورت برخط.


2.2 راهبردها

·        ایجاد و توسعه زیرساخت اطّلاعاتی با ظرفیت بالا.

·        نظارت هوشمند همراه با ارتقاء خدمات شهری و امور مرتبط با مدیریّت شهری.

·        آموزش فراگیر شهروندان و کارکنان جهت استفاده از خدمات شهر الکترونیکی.

·        یکپارچه­ سازی سیستم­ های مدیریّتی و عملیاتی شهرداری و سازمان ­های مرتبط.

·        پیش­ بینی و ایجاد منابع پایدار درآمدی برای پروژه­ های شهر الکترونیکی.

·        بازنگری و بهبود روند­های جاری و رویه­ های مورد نیاز و مؤثّر در شهر الکترونیکی.

·        ارتقاء کیفیّت، خدمات و آموزش نیروی انسانی.

·        ایجاد پایگاه اطّلاعات شهری به منظور اطّلاع­ رسانی به موقع مدیران جهت اخذ تصمیم در مدیریّت شهری.


3- مزایای استقرار شهر الکترونیکی

عملکرد شهر الکترونیکی را می­توان از دیدگاه­ های مختلف برّرسی کرد. از دیدگاه مدیران شهری، استقرار شهر الکترونیکی می­تواند باعث سرعت و سهولت در انجام فعالیّت­ها، شفاف­ سازی در ارائه خدمات و استفاده از نظرات مردم شود. از دید شهروندان نیز، دریافت خدمات از این طریق در هر زمان و در هر مکان، فرصت مغتنمی است که رضایت آنها را در پی دارد.


3.1 مزایای استقرار از منظر مدیران شهری

·        ایجاد پایگاه اطّلاعاتی.

·        افزایش ارتباطات میان بخشی.

·        سهیم شدن در منابع اطّلاعاتی.

·        کارآمدی مدیریّت و بهبود فرآیند تصمیم ­گیری.

·        شناسایی بهتر مشکلات و نقاط ضعف شهر.

·        افزایش قدرت کنترل و نظارت بر شهر.

·        صرفه­ جویی در زمان و هزینه.

·        فراهم­ آوردن خدمات اینترنتی با کیفیّت و سرعت بالا برای شهروندان.

·        فراهم­ آوردن کانال­ های آموزشی متفاوت و محیط آموزشی مادام ­العمر.

·        بهبود کیفیّت زندگی مردم.

·        ارائه خدمات یک مرحله­ ای به شهروندان.

·        تقویّت رقابت تجاری شهر و ایجاد فرصت­های تجاری بیشتر توسط تجارت الکترونیک.

·        ارتباط بهتر سازمان­ها و ارگان ­های مختلف شهری.

·        افزایش مشارکت مردم در اداره شهر.

·        کاهش ترافیک شهر با توجه به کاربرد اینترنت در فعالیّت­های شهری شهروندان.

·        کاهش آلودگی هوا با کاهش ترافیک شهری.

·        همسوسازی سرمایه­ گذاری بیشتر روی روش­های نوین اداره شهر.

·     تسریع در برطرف شدن مشکلات ایجاد شده در شهر با ارتباط مستقیم مدیران شهری با شهروندان.

·        ایجاد بستر مناسب برای ورود ایده­ های نو و خلاقیّت­ ها در مدیریّت شهرها.

·        صرفه­ جوئی در وقت و انرژی.

·        جلوگیری از سرمایه­ گذاری بیشتر روی روش­های قدیمی اداره شهر.

·        ایجاد زیرساختار لازم برای توسعه آتی شهر.

·        کاهش فساد اداری از طریق شفاف­ سازی فرآیند­ها.

·        افزایش نظم در فعالیّت­ های شهر با استفاده از سیستم اطّلاعات جامع.

·        افزایش سطح آگاهی مردم.

·        درآمد ثابت شهری با وجود آمدن یک سیستم باثبات گردش پول در جامعه.

·        نشر فرهنگ و عقاید.

·        مدیریّت و نظارت واحد شهری.

·        ایجاد زمینه برای استفاده از تجارب بین ­المللی در مدیریّت شهرها.


3.2 مزایای استقرار از منظر شهروندان


·        پیگیری بهتر امور.

·        دسترسی به پایگاه اطّلاعاتی شهری مورد نیاز.

·        سهیم شدن در منابع اطّلاعاتی.

·        شناسایی بهتر مشکلات و نقاط ضعف شهر به منظور بهبود در تصمیم ­گیری در بعضی از فرآیند­های زندگی.

·        صرفه ­جویی در زمان و هزینه.

·        بهبود کلّی درکیفیّت زندگی.

·        دریافت خدمات یک مرحله­ ای.

·        بهره­ گیری از فرصت تجاری مناسب بدست آمده از طریق تجارت الکترونیک.

·        ارتباط بهتر با سازمان­ها و ارگان­های مختلف شهری.

·        دسترسی 24 ساعته به خدمات ­شهری.

·        افزایش سطح آگاهی.

·        بهره ­گیری از خدمات اینترنتی با کیفیّت و سرعت بالا.


4- مفهوم مدیریّت شهری و شهرداری

گستردگی و پیچیدگی مسائل شهری و رشد و توسعه روزافزون شهرها، مدیریّت امور شهر را به وظیفه­ ای دشوار تبدیل نموده­ است. علاوه بر موضوعاتی همچون محیط زیست، حمل و نقل، ایمنی و برنامه ریزی شهری، یکی از عوامل مهمی که تأثیر فزاینده و تعیین کننده­ای بر عوامل سازنده شهری دارد، مدیریّت شهری است. اگر شهر همچون سازمانی در نظر گرفته شود، لازم است که در رأس آن عنصری برای برنامه ­ریزی آینده و اداره امور کنونی قرار گیرد. این عنصر را می­توان مدیریّت شهر نامید. مسائل بسیاری در شهرها وجود دارد که برای حلّ آنها و پاسخ به درخواست­ های موجود در عرصه­ های زندگی جمعی، وجود مدیریّت شهری را ضروری می­نماید. این موضوع به خصوص در مسائل خدماتی و عمرانی عمومی جنبه ویژه پیدا می­کند. لذا اموری مانند تأمین بهداشت و نظافت محیط شهر، ایجاد و حفظ فضای سبز، تأمین ایمنی شهر و شهروندان، نیازمند وجود سازمانی با تشکیلات مشخّص است تا مدیریّت شهر به نحو مطلوب صورت گیرد. بدین­سان مدیریّت شهری به معنای سازماندهی عوامل و منابع برای پاسخ­گوئی به نیازهای ساکنان شهر است و شامل کارکردهای برنامه ریزی، اجرا، نظارت، کنترل و هدایت است که برای اعمال قدرت باید برآمده از اراده شهروندان و قراردادهای اجتماعی باشد.

ترادف مفهوم مدیریّت شهری به رغم ماهیّت آن با مفهوم شهرداری به عنوان سازمان مدیریّت شهری، ناگزیر می­سازد تا به مفهوم شهرداری نیز پرداخته شود. عنصر سازمانی در نظام اداره امور شهرهای کشور، سازمانی عمومی غیردولتی با نام شهرداری است. در یک تعریف می­توان گفت «شهرداری سازمانی است که سکنه یک شهر با استفاده از حقوق طبیعی خود و اختیاری که قانون به آن­ها اعطا نموده است، به منظور ایجاد و اداره نمودن تأسیسات عمومی، وضع و اجرای نظامات شهری و تأمین نیازمندی­ های مشترک محلی به ­وجود می­آورند و به آن اختیار و نمایندگی می­دهند تا هزینه خدماتی را که بر عهده آن واگذار گردیده است با روشی منطقی و عادلانه بین سکنه شهر و استفاده ­کنندگان توزیع و سرشکن نموده، از آن­ها وصول کند. »

برابر ماده 5 قانون محاسبات عمومی کشور نیز «شهرداری سازمانی است عمومی و غیردولتی که دارای شخصیّت و استقلال حقوقی بوده و تحت نظارت شورای شهر که منتخب مردم است و نظارت دولت از طریق وزارت کشور برای انجام وظایفی که در قانون شهرداری­ها آمده است، تأسیس شده است. » با توجه به تعاریف ذکر شده می­توان گفت تعریف مدیریّت شهری ( با توجّه به دیدگاهی که آن را مساوی با شهرداری می­گیرد) عبارت است از اداره سازمانی غیردولتی که برای برآورده کردن نیازهای مشترک شهروندان در سطح شهر از طرف آنها و مطابق با قانون تأسیس می­گردد و در محدوده فعالیّت خود استقلال سازمانی دارد.


5- شهرداری الکترونیکی، مهمّ­ترین محور شهر الکترونیکی

تاکنون، مدیریّت واحد شهری در ایران به معنای واقعی خود پیاده­ سازی نشده است و وظایف آن در بین سازمان­های مختلف از جمله شهرداری توزیع شده است. به همین دلیل می­توان به پیاده ­سازی شهر الکترونیکی با محوریّت شهرداری امیدوار بود. امّا چرا در ایران و سایر کشورهای دنیا، شهر الکترونیکی با محوریّت شهرداری معنی پیدا می­کند، زیرا:

·        شهرداری بزرگ­ترین تولید کننده داده­ های شهری است.

·        شهرداری بزرگ­ترین استفاده کننده داده­ های شهری در مدیریّت و برنامه­ ریزی شهری است.

·        شهرداری گسترده­ ترین سازمان خدماتی در ارتباط با مردم است.

·        شهرداری گسترده ­ترین سازمان در تنوع شرح وظایف است.

·        شهرداری مهمّ­ترین سازمان در واگذاری کارهای دولتی به بخش خصوصی است.

·        شهرداری مستعدترین سازمان در جلب تخصص، مدیریّت زیرساخت و توزیع فراگیر امکانات است.

·        شهرداری فعّال­ترین گلوگاه آماری مورد نیاز در برنامه ­ریزی شهری منطق ه­ای و ملّی است.

·        شهرداری معتبرترین و مطمئن­ ترین پایگاه اطّلاعات شهری است.


6- کارکردهای فناوری اطّلاعات در شهرداری الکترونیکی


6.1 تأمین نیازهای اطّلاعاتی شهروندان، بازرگانان و توریست­ها از طریق شبکه­ های اینترنتی

نیازهای موردنظر شامل اطّلاعات فناوری و صنعت، تحقیق و توسعه، پایه پزشکی و پیراپزشکی، راهبردی و امنیّتی، انسانی (جمعیّت شناختی، مردم شناختی، بوم شناختی) فرهنگی، ادبی و هنری می­گردد.
6.2 هوشمندسازی کنترل حمل و نقل و ترافیک

از این طریق می­توان اخبار و اطّلاعات جاّده­ای، وضعیّت عبور و مرور، طرح و پروژه­ های عمران جادّه ­ای، شمار خودرو­های در حال تردد در آزادراه­ ها و شبکه­ های جادّه­ای را به منظور افزایش ظرفیّت جادّه­ ها، به طور لحظه­ ای منتشر نمود. مدیریّت نظام ترافیکی با بهره ­گیری از سیستم رایانه ­ای (به عنوان مثال با استفاده از دوربین­ های خودکار) میزان و حجم ترافیک جادّه ­ها و بر روی پل­ ها را مورد برّرسی قرار می­دهد. اطّلاعات به وسیله اپراتورهای ویژه ترافیک و با استفاده از سیستم گردآوری اطّلاعات، پردازش و توزیع می­شوند. رسانه­ای گروهی نیز از جمله رادیو به سیستم رایانه­ ای متّصل می­شوند تا امکان گزارش وضعیت ترافیک جادّه ­ای فراهم گردد. اطّلاعات و تصاویری که در باره جریان ترافیک، آمار تصادف، ساخت و سازه ای جادّه­ ای و .... از طریق دوربین­ ها بدست می­آید بر روی وب سایت نیز منتشر می­شود و مسافران امکان دست­یابی به آن را خواهند داشت.


6.3 بازخوردسنجی لحظه­ ای

با استفاده از پرسش­نامه­ های الکترونیک انجام می­شود. این پرسش­نامه، نوعی چک­لیست از تصمیم­ های برنامه­ ریزی شده در قالب فرم نظرسنجی است. متصدّیان مربوط در سایت شهرداری، از بازدیدکنندگان درخواست می­کنند تا ضمن ارائه برخی از اطّلاعات شخصی (مانند سن، محل سکونت و ... ) به سوالات پاسخ دهند.


6.4 دیدار و گردهمایی ­های مجازی با مدیران شهری

سامانه الکترونیکی ارتباطات مردمی، ایده «سازمان شفّاف و پاسخگو» را دنبال می­کند. در صورتی که یک خط ارتباطی متقابل میان مردم و سازمان ایجاد شود می­توان آراء نظرها و افکار مردم رابی­ واسطه و مستمرّ دریافت کرد. در این صورت، مدیران می­توانند از تغییرات محیطی آگاه شده و متناسب با تحوّلات، فعالیّت­ های لازم را پیش­ بینی کنند. دسترسی برابر، سریع و آسان به مدیران سطوح مختلف در سازمان، زمینه­ ساز مشارکت واقعی مردم خواهد بود. این سامانه، ارتباط بین مردم و سازمان را آسان نموده و حرکت آزاد اطّلاعات بین مردم و نهادهای اجتماعی را میّسر می­سازد. همچنین، باعث مشارکت بیشتر مردم در تصمیم ­سازی می­شود. سوءتفاهم و تنش­ های ناشی از فقر ارتباط را کاهش می­دهد و در نهایت، باعث ارتقاء آگاهی و درک متقابل مردم و سازمان از یکدیگر می­شود.


6.5 تشکیل اتاق فکر و ایده­ یابی

صاحبان ایده و افراد خلاق، بدون محدودیّت­ های فیزیکی و موانع جغرافیائی و اجتماعی، فرصت حضور در اتاق­ های مجازی فکر و ایده ­پردازی را به دست می­آورند.


6.6 تفریحات و سرگرمی­ های مجازی

گزینه­ های متنوع و کم­ هزینه­ ای از انواع تفریحات و سرگرمی­ های مجازی در اختیار شهروندان قرار میدهد.


6.7 خدمات مهارت­ آموزی و کارآفرینی مجازی

فردی که با یک ایده و فکر جدید، از طریق بسیج منابع و با ایجاد یک کسب و کار(کسب و کار الکترونیکی یا اینترنتی، کسب و کار خانگی، کسب و کار خانوادگی، کسب و کار کوچک و متوسط) که توأم با مخاطره­ های مالی، اجتماعی و حیثیّتی است، محصول و خدمتی جدید را به بازار عرضه می­کند «کارآفرین» نامیده می­شود. ترویج فرهنگ کارآفرینی، توسعه عملیاتی کارآفرینی، ارتقاء توانمندی، آموزش و ترویج کارآفرینی بخشی از امکاناتی است که شهرداری الکترونیک به شهروندان خود ارائه میکند.


6.8 سازمان و مدیریّت مجازی

در سازمان و مدیریّت، هدف از مجازی کردن تشکیلات و پست­ های سازمانی، از میان برداشتن فاصله های موجود است. با این حال، شرح وظایف تغییر پیدا نمی­کند. با مجازی کردن ساختار سازمان، مدیران و کارشناسان سطوح مختلف می­توانند به ­طور افقی با یکدیگر ارتباط داشته باشند، کارایی نیز افزایش می­ یابد. همچنین، بسیاری از مشکلاتی که در کارهای گروهی وجود دارد، برطرف می­گردد.


6.9 به سوی تعادل، توازن و فرصت­های برابر

عدم توازن و تعادل در توزیع امکانات، تسهیلات و فرصت­های خدمات شهری در نقاط مختلف، یکی از مهمّ­ترین مشکلات موجود در کلان­شهرها محسوب می­شود. با توسعه فناوری اطّلاعات و ارتباطات و از طریق فراهم نمودن امکانات و فرصت­های مجازی می­توان از گسترش عقب­ ماندگی در نقاط مختلف شهر جلوگیری کرد. دسترسی همزمان به اطّلاعات برای همه افراد، باعث صرفه ­جوئی در زمان، هزینه ­های جاری و همچنین مانع از شکل­ گیری روابط ناسالم در معاملات پیمانکاری سازمان می­شود.


6.10 افزایش مشارکت پذیری

شهرداری الکترونیک، مشارکت شهروندان خود را در سطوح مختلف (مشارکت در تعیین نیازها و اولویّت ها، شناسائی ظرفیّت­ ها و توانمندی­های محلّی، اجرای برنامه­ ها و نظارت بر عملکرد مدیران شهر) افزایش می­دهد.


6.11 ارائه نظام خدماتی مطلوب

توسعه فناوری در سازمان منشأ تحول و اثر در نظام خدمات شهری خواهد بود. اطّلاع­ رسانی سریع و دقیق، سهولت در گردش امور، تسریع کار مراجعین، پایبندی به قوانین، مقررات و رفتار مناسب با مراجعین، برخی از ویژگی­ های یک نظام خدماتی مطلوب محسوب می­شود که همراه با جریان حرکت به سوی شهرداری الکترونیکی توسعه پیدا می­کنند.


6.12 تکریم شهروندان

عوامل مؤثّر در رضایت­مندی مراجعه­ کنندگان به سازمان عباتند از:

·        مهارت­ های انسانی

·        روش­های انجام کار

·        ارائه خدمات مطلوب مبتنی بر نیاز مراجعه کننده

نقش فناوری در تکریم مراجعه ­کنندگان به شهرداری به دلیل تأثیر آن در ارتقاء مهارت­ های انسانی، اصلاح روش ­های انجام کار و ارائه خدمات مبتنی بر نیاز است.


6.13 کاربرد سیستم اطّلاعات جغرافیائی

سازمان­های مختلف به تناسب نیازهای مدیریّتی، با صرف هزینه زیاد، اقدام به جمع ­آوری اطّلاعات می کنند. با استفاده از سیستم اطّلاعات جغرافیائی، سازمان­ های ذینفع می­ توانند از اطّلاعات شهری استفاده کنند. بدین ترتیب، علاوه بر صرفه­ جوئی در هزینه ها و جلوگیری از دوباره­ کاری­ ها، امکان مشاهده روند تغییرات شهری نیز فراهم می­شود.


6.14 آموزش مجازی

فناوری اطّلاعات، موجب تحوّل در ساختار و روش­های آموزش شهروندان شده است. ابزارهای الکترونیکی، ظرفیّت­ های جدید را متناسب با سلیقه و نیاز فراگیران عرضه کرده ­اند. بنابراین، شعارهای «شهر یادگیرنده» و «شهروند یادگیرنده» در صورت بکارگیری سیستم­های یادگیری الکترونیکی در شهرداری مجازی تحققّ خواهد یافت.


6.15 سیستم­های ردیابی

سیستم­ های ردیابی در خدمات شهری، مزیّت و الزامی است که برای تحققّ یافتن یک کلان­شهر الکترونیکی ضرورت دارد. استفاده از سیستم­ های ردیابی الکترونیکی در خدمات شهری منجر به افزایش سطح کیفیّت خدمات، افزایش سرعت در تصمیم­ گیری و ارائه خدمات، کاهش هزینه ­ها، جلوگیری از سوء استفاده ­های احتمالی، هدایت و کنترل بهینه ناوگان در زمان بحران و افزایش دقّت و سرعت در تحلیل­ها خواهد شد.


6.16 نظارت همگانی بر شهرداری

هر سازمانی با توجه به مخاطبان خود در جامعه و تعاملاتی که دارد جایگاه ویژه­ای را برای نظارت مردم بر عملکرد سازمان در نظر می­گیرد. هدایت و تنویر افکار عمومی از عملکرد سازمان، با تقویّت مبانی نظارت همگانی سازمان و بهره­ گیری از مبانی نظری و سیستمی تأثیرگذار میّسر خواهد شد. یکی از روش­های مدرن نظارت بر عملکرد سازمان، نظارت بر مبنای فن و تکنولوژی است. در این روش، نظارت به صورت غیر محسوس صورت خواهد گرفت و کنترل بیشتر در عرصه نظام و از طریق نرم­افزارهای مدرن انجام می­گیرد. مهمّ­ترین اثرات نظارت همگانی در شهرداری الکترونیک عبارتند از:

·        ایجاد فرصت برابر برای شهروندان در دسترسی به مدیران شهری و تحققّ رویکرد عدالت محوری

·        استقرار نظام نظارت دقیق و مستقیم شهروندان بر مدیران شهری

·        تشخیص تهدیدها و فرصت­ های پیرامون مدیران شهری

·        فراهم شدن امکان رسیدگی دقیق­ تر به نظرات و خواسته ­های مردم در رابطه با خدمات اداری

·        پاسخگوئی بهتر به توقّعات و انتظارات مردم

·        اطّلاع­ رسانی دو سویه به شهروندان و مدیران


6.17 کنترل سازه ­های شهری

سیستم­ های هوشمند کنترل سازه­ های شهری، سطح ایمنی بنا (از نظر نوع و استحکام مصالح) و مقاومت سازه ­ها در برابر شرایط محیطی و فجایع طبیعی را برّرسی کرده و اطّلاعات مورد نیاز را در مورد تناسب بنا با فضا عرضه می­کنند.

6.18 برخورداری آسان و همگانی از ارتباطات و فناوری اطّلاعات


هدف اصلی از توسعه و ایجاد محیط­های هوشمند این است که شرایطی فراهم گردد تا افراد (با هر میزان سواد و اطّلاعات) بتوانند به راحتی از دستاوردهای فناوری اطّلاعات استفاده نمایند.


نتیجه

پیشرفت سریع شهرها در جهان و الکترونیکی شدن آنها نشان می­دهد که روز به روز جهان در حال متحوّل شدن است. تاریخ نشان می­دهد که هر کشوری زودتر تحوّلات جدیدی را درک کند و آنرا به مرحله عمل برساند، آینده موّفق­ تری در پیش­روی دارد. در عصر حاضر، اطّلاعات و اطّلاع ­رسانی، مهمّ­ترین ابزار استراتژیک برای مدیریّت و اداره صحیح همه واحدهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی محسوب می­گردد. به همین دلیل اهمیّت اطّلاعات در فرآیند تصمیم ­گیری، فناوری اطّلاعات در جهان با سرعت چشم­گیری در حال توسعه است و تمامی فعالیّت­ های روزمره بشر را تحت تاثیر قرار داده است. در حوزه شهری، شهرها و شهرداری­ های الکترونیکی یکی پس از دیگری در حال ظهور هستند و در آینده ­ای نزدیک، ارائه خدمات شهری را کاملا دگرگون می­کنند.

آنچه از مطالب ارائه شده برداشت می­شود این است که در یک شهر الکترونیک، کارها را می­توان بسیار ساده ­تر و با اطمینان خاطر بیشتری انجام داد. تاثیر بکارگیری فناوری اطّلاعات و ارتباطات را می­توان از دیدگاه­های مختلف بررّسی کرد. از دیدگاه مدیران شهری، این پدیده می تواند باعث سرعت و سهولت در انجام فعالیّت­ها، شفاف­سازی در ارائه خدمات و استفاده از نظرات شهروندان شود. از دید کاربران نیز، دریافت خدمات در هر زمان و هر مکان فرصت مغتنمی است که رضایت آنها را در پی­دارد. در صورتی که مدیران شهری و شهروندان با تمام ابعاد بکارگیری فناوری اطّلاعات و ارتباطات در قالب شهر، شهرداری و شهروند الکترونیکی آشنا شده و آن را بپذیرند، سرعت توسعه این پدیده بیشتر شده و شانس داشتن یک شهر خوب و پاسخگو افزایش می­یابد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد